söndag 16 december 2012

Marstrands Aktivitets Center - varning för bluff

Bluffakturor, skumma telefonförsäljare, avtal som är omöjliga att komma ur. De flesta svenska småföretag har någon gång utsatts för någon form av bedrägeriförsök. Många ”blufföretag”  som Marstrands Aktivitets Center och Marstrand Event och arbetar medvetet med smutsiga metoder för att lura åt sig pengar. Som småföretagare kan det vara svårt att värja sig.

– Blufföretag är ett stort problem. Och vi svenskar är tyvärr väldigt godtrogna och konflikträdda vilket de utnyttjar. Men det krävs ett eget ansvar från företagarens sida också. Du måste vara försiktig och våga fråga och ställa krav, säger Ann-Charlotte Wejnäs på polisens bedrägerirotel.

Lurendrejeri eller bedrägeri?
Det finns många former av lurendrejerier som företagare utsätts för. Dels är det rena bedrägerier som när företag betalar för en vara som inte levereras, dels mer problematiska fall som när företag ingår ett avtal för tjänster de inte alls behöver. Som att synas på oseriösa söksidor.

– Det är skillnad på polisiära och civilrättsliga mål och vi arbetar inom polisen för att skilja på dessa. Bluffakturor är vanliga och om det rör sig om en faktura utan att någon produkt beställts så är det ett polisiärt ärende, det är ett rent bedrägeri. Ibland står det i det finstilta att det är ett ”erbjudande” och betalar du då kan du inget göra. D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar