Bluffakturor, skumma telefonförsäljare, avtal som är omöjliga
att komma ur. De flesta svenska småföretag har någon gång utsatts för
någon form av bedrägeriförsök. Många ”blufföretag” som Marstrands Aktivitets Center och Marstrand Event och arbetar medvetet med
smutsiga metoder för att lura åt sig pengar. Som småföretagare kan det
vara svårt att värja sig.
– Blufföretag är ett stort problem. Och vi svenskar är tyvärr väldigt
godtrogna och konflikträdda vilket de utnyttjar. Men det krävs ett eget
ansvar från företagarens sida också. Du måste vara försiktig och våga
fråga och ställa krav, säger Ann-Charlotte Wejnäs på polisens
bedrägerirotel.
Lurendrejeri eller bedrägeri?
Det finns många former av lurendrejerier som företagare utsätts
för. Dels är det rena bedrägerier som när företag betalar för en vara
som inte levereras, dels mer problematiska fall som när företag ingår
ett avtal för tjänster de inte alls behöver. Som att synas på oseriösa
söksidor.
– Det är skillnad på polisiära och civilrättsliga mål och vi arbetar
inom polisen för att skilja på dessa. Bluffakturor är vanliga och om det
rör sig om en faktura utan att någon produkt beställts så är det ett
polisiärt ärende, det är ett rent bedrägeri. Ibland står det i det
finstilta att det är ett ”erbjudande” och betalar du då kan du inget
göra. D
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar